دنیای تبلیغات

دنیای تبلیغات رازهای فراوانی دارد که می‌توان آنها را کشف کرد و گام نخست در این امر، پذیرش این واقعیت است که تبلیغات علمی است عملی و عملی است علمی.

ارتباط بازاریابی و تبلیغات

بسیاری از بازاریابان حرفه‌ای تبلیغات را جادوی قرن بیستم می‌دانند و معتقدند در این قرن بازاریابی بدون تبلیغات معنایی ندارد و در واقع، با شروع هزارۀ جدید، تبلیغات به صنعتی جدی، پویا، سازنده و تاثیرگذار تبدیل خواهد شد. دنیای تبلیغات رازهای فراوانی دارد و اولین گام در جهت شناخت صحیح و جامع این رموز، رسیدن به درک درستی از مفهوم بازاریابی است.

دنیای تبلیغات
تعریف تبلیغات:

تبلیغات ترکیبی‌ از صنعت و هنر و وسیله‌ای است برای اطلاع‌رسانی صحیح یا غلط! دانشی بین رشته‌ای که توسط آن می‌توان اطلاعاتی را به جامعه القاء کرد.کسب‌و‌کارها زمانی می‌توانند سودآور باشند که مصرف‌کنندگان را در شعاعی وسیع تحت تاثیر خود قرار دهند و این امر ممکن نمی‌باشد مگر با تبلیغات صحیح.
در منابع مختلف، تعاریف متفاوتی از عنوان و مفهوم تبلیغات آمده، که در تمامی آنها اشتراکاتی وجود دارد:

  • تبلیغ، عبارت از یک ارتباط غیرشخصی‌ است.
  • می‌بایست برای آن پول پرداخت شود.
  • از طریق رسانه‌های مختلف انجام می‌پذیرد.
  • برای متقاعد ساختن یا تاثیر بر اذهان افراد صورت می‌پذیرد.
با توجه به موارد بالا می‌توان تبلیغات را اینگونه تعریف کرد:
تبلیغات عبارت است از ارتباط و معرفی غیر شخصی محصول یا خدمت از طریق رسانه‌های مختلف، در مقابلِ دریافت وجه برای موسسات انتفاعی یا غیرانتفاعی، یا افرادی که به نحوی در پیام مشخص شده‌اند.

اهداف تفصیلی تبلیغات

بطور تفصیلی، می‎توان اهداف تبلیغات را به قرار ذیل تقسیم‌بندی کرد:

اهداف اطلاع‌رسانی:

  • آگاه کردن مشتری از محصول
  • پیشنهاد استفادۀ جدید از محصول (موارد جدید استفاده از یک کالا)
  • آگاه کردن بازار از تغییر قیمت
  • آگاه کردن مشتری از قیمت‌های جدید محصول
  • آگاه نمودن مشتری در زمینۀ طرز کار محصول
  • توصیف و تشریح خدمات موجود برای محصول
  • تصحیح برداشت‌های غلط مشتریان
  • کاهش ترس مشتریان
  • ایجاد تصویری مناسب برای شرکت

اهداف ترغیب مشتریان:

  • ایجاد ترجیح نسبت به محصولات و خدمات شرکت در نزد مشتریان
  • تشویق و ترغیب مشتری برای خرید محصولات شرکت به جای خرید از رقبا
  • تغییر و تصحیح ادراک مشتری نسبت به ویژگی‌های محصولات
  • تشویق مشتری برای اتخاذ تصمیمات فوری در خرید محصول
  • تشویق مشتری برای برقراری تماس تلفنی با بخش فروش و بازاریابی
  • یادآوری به مشتری در این مورد که ممکن است محصول و خدمات در آینده مورد نیاز باشد
  • یادآوری به مشتری که محصولات و خدمات را باید از کجا خریداری کند
  • یادآوری محصول در ذهن مشتری به هنگامی که عرضۀ در خارج از فصل استفاده، رخ داده باشد
  • حفظ و نگهداری جایگاه محصول در ذهن مشتری

ادامه دارد…

منبع: تبلیغات از تئوری تا عمل، انتشارات نگاه دانش، نویسندگان: دکتر سید حمید خداد حسینی، احمد روستا، وهاب خلیلی شجاعی

همچنین می‌توانید برای دسترسی به محتوای بیشتر این کتاب به کانال تلگرام دیدئو سر بزنید:

ایمیل دیدئو  دیدئو اینستاگرام

Related Post

3 Comments

Leave a Comment