انتخابات تمام شد و انتظارات به پایان رسید. در هفته اخیر هر کجا که قدم می‌گذاشتی، چه در فضای مجازی و چه در دورافتاده‌ترین روستاها، پوسترهای تبلیغاتی، هشتگها، رنگها و… مخاطبان را به طرق مختلف دعوت به انتخاب می‌کردند. “به کی رای میدی” پرسش رایج این روزهای اکثر افراد بود، چه آنها که کنجکاو بودند و چه آنها که برای رهایی از سردرگمی در تصمیم‌گیری خود تلاش می‌کردند. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا استارتاپ‌ها می‌توانند نقشی در این میان بازی کنند؟

انتخابات

نقش استارتاپ‌ها در بهبود روند انتخابات

کدام نوع از استارتاپ‌ها در این میان نقش اساسی‌تری می‌توانند بازی کنند؟ پیش‌بینی‌های دقیق‌تری عرضه کنند، و یا بدون دخالت دادن و تحمیل سلیقه شخصی‌شان به مردم، آنها را در انتخابشان یاری رسانند؟
انتخابات
برای پاسخ به این سوال به معرفی استارتاپی از واشنگتن با نام Civis Analytics و همچنین فعالیت یک جمع 330 نفره ایرانی که در اولین مسابقۀ استفاده از تحلیل احساسی برای پیش‌بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری 96 شرکت کردند، می‌پردازیم.

Civis Analytics و مسابقۀ تحلیل احساسی برای پیش‌بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری 96

استارتاپ Civis Analytics در سال 2013 توسط چند متخصص آنالیز داده پایه‌گذاری شد. داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های Civis، منبع یکی از مقالات نیویورک تایمز تحت عنوانِ Why Donald Trump Won’t Fold در سال 2015 بود که به بررسی احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات پرداخته بود.
بنیان‌گذار و CEO این استارتاپ Dan Wagner، مدیر ارشد تجزیه و تحلیل کمپین تبلیغاتی اوباما در انتخابات سال 2012 بود. او پنجاه و چهار متخصص تیمش را از میان 5000 نفری که برای مصاحبه شغلی دعوت شده بودند انتخاب کرده است. برای آشنایی بیشتر با این استارتاپ می‌توانید ویدئوی پیوست شده را تماشا کنید.
اگر هرم دانش را در نظر بگیریم (داده -> اطلاعات -> دانش -> خرد)، چیزی که معمولا در دسترس ماست، اطلاعات از نوع خام آن (یعنی داده) و نیازمند تحلیل یا تفسیر است. دو سوال اساسی در این زمینه مطرح می‌شود:

  1. چطور و از کجا می‌توانیم ایده‌های کسب و کار مربوط به مدل دسترسی به اطلاعات را پیدا کنیم؟
  2. در ایران دسترسی به داده‌ها و اطلاعات اولیه چگونه امکان‌پذیر است؟انتخابات

یکی از در دسترس‌ترین پاسخ به این پرسش‌ها حرکت جالب توجه مراکز فن‌آفرینی نوتک و نت ماین بود. که تلاش کردند به کمک اطلاعات موجود در فضای مجازی و هوش مصنوعی مسابقه بزرگ پیش‌بینی انتخابات ریاست جمهوری ایران را راه‌اندازی کنند.
این مسابقه کاملا به صورت آنلاین برگزار شده است. شرکت‌کنندگان به داده‌های بیش از 1.5 میلیون پست تلگرامی که با استفاده از telemine.me جمع‌آوری شده بود، دسترسی پیدا می‌کردند و می‌بایست با استفاده از یک زبان برنامه نویسی، نرم‌افزاری طراحی کنند تا با تحلیل احساسی این داده‌ها، بتواند نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری را پیش بینی نماید.
در نهایت 37 تیم، نتایج پیش‌بینی‌هایشان را ارائه کردند که از طریق nlpcontest.com/result.html قابل مشاهده است. نمودار زیر، میانگین پیش بینی های 37 تیم شرکت کننده در این چالش است. مقایسه این پیش‌بینی با نتایج حقیقی شمارش آراء قابل توجه است!
انتخابات
با هر روشی که بتوان دسترسی انسان‌ها به اطلاعات را سرعت بخشید و تسهیل کرد، می‌توان از آنها برای چنین امکانی که برایشان فراهم کرده‌اید پول دریافت کنید.
ولی پیش‌شرط چنین راه کسب درآمدی این است که بدانید دقیقا مردم به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارند. اگر در حال راه‌اندازی کسب‌وکاری در زمینۀ تجزیه و تحلیل داده‌ها هستید، قبل از هرچیز به این پرسش‌ها پاسخ دهید:

  1. مردم به چه اطلاعاتی نیاز دارند؟ وضعیت دسترسی آنها به این اطلاعات چگونه است؟
  2. آیا خودتان به این اطلاعات دسترسی دارید؟ آیا می‌توانید به طور مداوم این اطلاعات را در اختیار داشته باشید؟
  3. چه ارزشی با کمک این اطلاعات می‌توانید خلق کنید؟
  4. چرا باید بابت اطلاعاتی که در دسترس آنها قرار می‌دهید به شما پول بدهند؟
  5. چه پرسش‌های دیگری می‌توانیم بپرسیم؟

اگر می‌خواهید با استارتاپهایی بیشتر در این حوزه آشنا شوید می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.
برای تماشای بیشتر ویدئوهای Civis Analytics به سایت دیدئو مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با دیدئو با ما در تماس باشید ?
ایمیل دیدئو  دیدئو اینستاگرام

 
 

Related Post