استراتژی محتوای فیلیپس

وقتی نام شرکت فیلیپس را می‌شنوید یاد چه چیزی می‌افتید؟ شرکت فیلیپس، یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده لوازم و تجهیزات الکترونیکی با ۱۲۲٫۰۰۰ کارمند است که در ۶۰ کشور جهان، خدمات خود را ارائه می‌دهد. فروش چهار حوزه اصلی فعالیت شرکت یعنی سیستم‌های پزشکی، لوازم خانگی، تجهیزات الکترونیک و روشنایی به ترتیب ۲۵٪، ۱۰٪، ۳۹٪ و ۲۰٪ درصد از کل فروش شرکت را شامل می‌شود.

این شرکت در سال ۲۰۱۳ کمپین پلاس خود را راه انداخت، اما چرا در محتوای این کمپینش از محصولاتش نامی نمی‌برد و تاکیدش بر سلامت مردم و لذت بردن آنها از زندگیست، چرا تلاش می‌کند نشان دهد که هدفش این است که به کمک خلاقیت، کیفیت زندگی مردمان آسیا را بهبود بخشد؟

چند نکته از استراتژی محتوا که مثال بارز این نکات در ویدئوی این شرکت آمده است:

استراتژی محتوا باید چیزی که مردم “می‌خواهند” و “نیاز دارند” را طوری در اختیارشان قرار بدهد که اعتماد بالایی نسبت به کسب‌و‌کار شما پیدا کنند.

از طرفی در هر کسب‌و‌کاری که هستید، باید استراتژی محتوای شما آینۀ تمام نمای استراتژیِ سازمان و اهداف مدیران ارشد باشد.
اگرچه هدف اصلی فیلیپس ایجاد آگاهی نسبت به برند و افزایش فروش در کشورهای آسیایی و استحکام روابطش با ذینفعان آسیایی‌اش بوده است، اما در واقعیت آنچه انجام داده‌ یک بازی برد-برد هوشمندانه بوده که اهداف مدیران این شرکت را پوشش داده است.
شرکت برای رسیدن به اهداف حقیقی‌اش این کار را از طریق درگیر کردن ذینفعان آسیایی و سایر مخاطبانش به کمک محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی قرار داد بود، انجام داد. کمپین پلاس در مدت دوماه از مردم آسیا خواسته بود که به کمک جمع‌سپاری‌ و با به‌کار‌گیری خلاقیت برای بهبود زندگیِ جمعی شرکت کنند.

چه‌زمانی مردم وقتشان را پای محتوای ما می‌گذارند؟

اگر محتوای ما در زمان ‌و مکان مناسب به دست مردم برسد در صورتی به محتوا توجه می‌کنند که آن محتوا مستقیما نیازهای آنها را هدف قرار داده باشد.

چرا مردمان آسیا در این کمپین حضور پیدا کردند؟ نیاز مردم آسیا چیست؟ محصولات فیلیپس؟! مردم سلامتی، رفاه و لذت از زندگی می‌طلبند و شرکت این نیاز را شناسایی کرده بود و در کنارش به اهداف خودش هم رسید:

استراتژی محتوای

محتوای کمپین به دست ۵۰ میلیون نفر رسیده بود و ۱۱ هزار نفر در تایلند و اندونزی در این کمپین شرکت کردند. چندین بیمارستان و مراکز درمانی سرطان با آنها وارد همکاری شدند و نخست وزیر سنگاپور مدیران ارشد شرکت را برای همکاری بیشتر در دفترش ملاقات کرد.
فیلپیس در این کمپین دو ماهه فروشش را درتایلند، سنگاپور و اندونزی ۱۳ درصد افزایش داد، نفوذ برندش در اندونزی ۱۱ درصد و در تایلند ۳ درصد بیشتر شد! بیش از نیم میلیون بار از وبسایتش در آن دو ماه بازدید به عمل آمد و بیشتر از هزار ایده در اندونزی جمع‌سپاری شد.
ما در زمانه‌ای واقع شده‌ایم که مردم با سونامی محتوا و قحطی زمان مواجه‌اند، هیچ فردی وقت عزیزش را صرف محتوای دلبند ما نخواهد کرد، مگر آنکه در هر کسب‌و‌کاری که هستیم خود را مسئول نیازها و خواسته‌های آنها بدانیم و بخواهیم با محتوایی که تولید می‌کنیم مردم را قدرتمندتر و هوشمندتر سازیم.
ویدئو زیر مربوط به معرفی پروژه پلاس شرکت فیلیپس می‌باشد:

Related Post