ولنتاین سنتی ایرانی نیست اما نمی‌توان از کنار استقبال نسل جوان ایرانی از چنین روزی به راحتی گذشت، دیتاهایی که در این نوشته آورده شده، می‌توانند به فروشندگان کمک کنند تا با استراتژی هوشمندانه ای، برای فروش بهتر سال بعد در چنین روزی اقدام کنند.

چیزی که در این میان جایش خالی‌ست، داده‌های مشتریان است. اگرچه در بازار ایران آمارهایی دقیق و جامع، در دسترس فروشندگان نیست، اما هر فروشنده خود می‌تواند تولید کننده دیتا باشد!

ولنتاین

ولنتاین و فروشندگان ایرانی

حتی اگر کالا یا خدماتی که ارائه می‌دهید، مخصوص روز ولنتاین نباشد، با در دسترس داشتن چنین دیتاهایی، چه استراتژی‌هایی به کار می‌بردید تا فروشتان در چنین مناسبت‌هایی بیشتر شود؟

54 در صد از مردمان آمریکا ولنتاین را جشن میگیرند. در ایران چطور؟!

ولنتاین بازاریابی

در ولنتاین 2016 ، نزدیک به 20 میلیارد دلار هدیه خریداری شده‌ست!

ولنتاین

28 در صد از خریدهای ولنتیاین 2016 به صورت آنلاین انجام شده‌ست

ولنتاین

در 2016 هم مانند سالهای گذشته مردان بیشتر از زنان هدیه خریده‌اند

ولنتاین

4.5 میلیارد دلار جواهرات و نزدیک به 2 میلیارد دلار گل خریداری شده

ولنتاین

جواهرات و لباس نسبت به شکلاتها و کارت هدیه طرفداران بیشتری دارند

ولنتاین

گروه سنی 25 تا 34 سال بیشتر از سایر گروه ها در این روز خرید کرده‌اند

ولنتاین

اگر چنین دیتاهایی مربوط به بازار ایران در دسترس داشته باشید، برای افزایش فروش کالا/خدماتی که ارائه می‌دهید، چه استراتژی هایی به کار می‌گیرید تا میزان فروشتان در چنین روزی افزایش پیدا کند؟

فرض کنید حسن آقا ده سال است که در صنف فرش فروشان مشغول به کار است، اگر تا امروز به رفتار مشتریان و اطلاعات خرید آنها دقت نکرده، هنوز هم دیر نشده. حسن آقا اگر آینده‌نگر باشد، یا یک بازاریاب دیجیتال کنار دستش داشته باشد، حتی اگر از امروز شروع به جمع‌آوری دیتای مشتریانش کند، برای پنج سال آینده با حجم مناسبی از داده‌های جمع‌آوری شده مواجه است که با تحلیل درست آنها می‌تواند فرایند فروش فرش را تسهیل کند.
با فرض این که حس آقا داده‌هایی که در تصویر زیر آمده است را برای بازار ایران در دست دارد، این داده‌ها چه کمکی به فروش فرش‌هایش در چنین روزی می‌کند؟!
با مطرح کردن پرسش‌هایی از این جنس، می‌تواند از یکی از روش‌های بازایابی دیجیتال کمک بگیرد و مشتریانش را دعوت به خرید فرش بکند:

1⃣ چه کالاهایی بیشتر خریداری شده اند؟ گلها، جواهرات؟ چه ارتباطی بین فرش و گلها و جواهرات می توان برقرار کرد
2⃣ کدام گروه های سنی بیشتر این روز را جشن میگیرند؟ آیا مخزن ایمیلهای مشتریانم را براساس گروه های سنی در دسترس دارم؟ میتوانم یک ایمیل به این مناسبت برای آنها بفرستم
3⃣ محتوای ایمیلی که می خواهم بفرستم حاوی چه کلماتی باشد ؟ تخفیف ویژه ای مخصوص این روز در نظر بگیرم؟ عنوان ایمیل را چطور بنویسم تا افراد ترغیب شوند که بازش کنند؟
4⃣ به غیر از ایمیل چه راه ارتباطی دیگری در دسترسم است؟
5⃣ تاریخ تولد مشتریانم را دارم؟ می توانم به مناسبت تقارن این روز و تولدشان، یک تخفیف ویژه قایل شوم؟
شما چه سوالاتی می پرسیدید؟ از این داده ها چطور استفاده می کردید؟

Related Post