صنعت گردشگری

پاتریشیا شولتز، نویسنده کتاب هزار مکانی که قبل از مرگ باید دید، پس از سفری به ایران در نشریه آمریکایی «تراول ویکی» پیش‌بینی کرده است که صنعت گردشگری ایران بیش از سایر صنایع رشد خواهد داشت. «نشنال جئوگرافی» از ایران به‌عنوان اولین مقصد گردشگری سال ۲۰۱۶ نام برد. در این نوشته قصد داریم اطلاعاتی در زمینۀ مشکلات این صنعت در ایران و تاثیر کسب و کارهای آنلاین بر بهبود وضعیت این صنعت ارائه دهیم.

صنعت گردشگری در ایران

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا ست. در سال نود و پنچ، مجموعاً نزدیک به پنج میلیون گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده‌اند و این میزان متاسفانه نسبت به سال قبلش ده درصد کاهش داشته. با این حال میزان ورود گردشگران اروپایی به ایران در سال 96 رشد داشته و ورود بلعکس گردشگران حوزه خلیج فارس و عرب در این سال کمتر شده‌ است. سوالی که پیش می‌آید این است که با وجود قابلیت‌های زیاد و بالقوه‌ای که متخصصان صنعت گردشگری در مورد ایران می‌بینند چرا این صنعت در ایران در نوسان و حتی گاهی رشد منفی دارد؟

صنعت گردشگری در ایران در مقایسه با سایر کشورها

در این صنعت هم مانند همۀ صنایع دیگر، چند عامل اساسی وجود دارد که سرمایه‌گذاری بر روی آنها به ادامه حیات این صنعت کمک شایانی خواهد کرد. موفقیت این صنعت تابعی از سرمایه‌گذاری بر روی دو عامل مهم شامل جاذبه‌های گردشگری و تسهیلات و خدمات گردشگری است. متاسفانه در کشور ما به دلیل سوء مدیریت و نداشتن دانش و مهارت کافی برخی از مسئولان،  تمرکز بر این دو امر از دایره توجه این افراد خارج شده و منجر به رشد منفی این صنعت شده است.

برای مثال در مورد کم کاری در بخش جاذبه‌ های توریستی ایران، فقط به این مورد اشاره می‌کنیم که در دنیا چندین غار وجود دارند که معروف به گالری‌های انسان‌های اولیه هستند، یکی از آنها در فرانسه و معروف به غار شووه است. که بعد از اکتشاف، برای تخریب نشدن نقاشی های روی غار، اجازه ورود به گردشگران داده نمی‌شد، در عوض مشابه این غار را در نزدیکی آنجا شبیه سازی کرده‌اند و علاوه بر کسب درآمد و اشتغال زایی، توریست‌های زیادی را به آنجا جذب کرده‌اند.
این در حالی است که در کشور خودمان ایران، غارهای هُمیان و یافته را داریم که حتی از غارهای لاسکو و آلتامیرا و شووه هم قدیمی‌تر هستند. ولی متاسفانه به دلیل غفلت مدیران و کوتاهی مردم در درک اهمیت مساله، اخیراً عده‌ای با اسپری‌های رنگی روی پیکتوگرام‌ها یادگاری نوشته‌اند!

صنعت گردشگری

تاثیر تکنولوژی و کسب و کارهای آنلاین بر صنعت گردشگری و توریسم

در عصر تکنولوژی فضای مجازی فرصت مناسبی را برای رشد این صنعت است. این فرصت را به گردشگران می‌دهد تا پیش از سفر خود با گشت و گذار در سایت‌های گردشگری اطلاعات دقیقتری را از سفر خود فراهم کنند. تولید تورهای مجازی یکی از منابع اشتغال زایی و کسب درآمد در صنعت توریست است. شامل انواع تعارف محلی از سبک زندگی تا گوناگونی جاذبه‌های گردشگری از قبیل جاذبه‌های طبیعی یا فرهنگی می‌باشد. شما هم می‌توانید به کمک گوشی تلفن خود یا یک دوربین فیلم‌برداری نسبتا ساده تور مجازی بسازید، با فروش ویدئوهای خود در سایت‌های پربازدید مانند یوتیوب، ویمئو و دیدئو تی وی علاوه بر کسب درآمد به رشد صنعت گردشگری کشورمان کمک کنید.

 

منابع

وضعیت صنعت توریسم و گردشگری در ایران 

کسب درآمد در سفر : فروش ویدئوها در سایت دیدئو، ویلاگر شو، سفر برو درآمد کسب کن

ده غار مهم ایران 

Related Post

4 Comments

Comments are closed.