مراقبت از آسانسور

در لیست عجیب ترین شغل های دنیا که این ماه در بلاگ دیدئو به آنها پرداختیم، دو شغل “تستر غذا” و کسب درآمد از بازی‌های ویدئویی” را به شما معرفی کردیم، در این نوشته شغل دیگری که به ظاهر خیلی حوصله سر بر به نظر می‌رسد یعنی مراقبت از آسانسور را معرفی خواهیم کرد. شاید فکر کنید حتی خواندنش هم حوصله‌تان را سر می‌برد، اما همین کار به ظاهر ساده، مهارت‌های خاص خود را می‌طلبد. با ما همراه باشید 🙂

مراقبت از آسانسور ، تاریخچه و چرایی

مراقبت از آسانسور که در زبان انگلیسی آمریکایی به elevator operator و در زبان انگلیسی بریتانیایی به lift attendant معروف است، از کجا شروع شد؟ قبل از جنگ جهانی دوم بیشتر آسانسورها به صورت دستی کنترل می‌شدند، و افرادی که برای این کار استخدام می‌شدند، باید صبور، خوش برخورد می‌بودند، بعلاوه باید دوره‌های آموزشی مخصوصی می‌دیدند و مدرک دریافت می‌کردند.

این روزها این شغل رو به انقراض است، 🙂 البته برخی هتلهای منهتن هنوز این افراد را استخدام می‌کنند، در ایران هم در برخی هتل‌ها و تالارهایی که مهمانی‌های مجلل درآنها برگزار می‌شود هم این افراد در آسانسورها حضور دارند اما کارشان فقط مراقبت از آسانسور نیست، بلکه مهمان‌نوازی نیست هست.
تعداد بسیار نادری از این مدل آسانسورها هنوز باقی ست، با این حال کابین بسیاری از آسانسورهای دستی هنوز استفاده می‌شود ولی سیستم موتور آنها دیگر دستی نیستند، الکترونیکی شده‌اند.

مراقبت از آسانسور حوصله سر بر است؟

آلن دوباتن در کتاب خوشی‌ها و مصایب کار، علت اینکه برخی کارها بعضی افراد را خسته می‌کند آورده است که آن کارها برای آن افراد بازی نیستند. اگر شما هم از کارتان خسته می‌شوید یکی از دلایلش همین است که کار شما بازی شما نشده است و وقتی از کار لذت نبرید، هر کاری باشد، چه مراقبت از آسانسور چه رهبری یک کشور، حوصله‌تان سر خواهد رفت.

روبن پردو 40 سال است که مراقب از آسانسور حرف] روپن پردو ست، چهل سال است که در این زمینه مشغول به کار است. نوع نگاه روبن به شغلش بسیار جذاب است. روبن در این ویدئو یکی از مهم‌ترین نکات زندگی را به ما یادآوری می‌کند: نوع نگاه ما به مسایل آنها را برای ما سخت، حوصله سر بر یا شیرین جلوه می‌دهد. او از اپراتور آسانسور بودن حسابی لذت می‌برد:

Related Post

1 Comment

Comments are closed.