انیمیشن رشته ها

در دنیایی که بیشتر افراد به دنبال رشد و خودشکوفایی فردی هستند و تمایل چندانی به داشتن فرزند ندارند، خانم Torill kove با ساخت انیمیشن بدون کلام رشته‌ها، تلاش دارد به ما نشان دهد که ورای همه سختی‌ها و رنج‌های زندگی هنوز عشق و پروراندن روابط است که به زندگی جان می‌بخشد، عشقی که پروراندنش نیازمند آزادی‌ و مسئولیت‌پذیری در روابط است. در این نوشته قصد داریم با دو رویکرد متفاوت به بررسی انیمیشن رشته ها بپردازیم، همچین سایر ساخته‌های خانم ترول کاور را معرفی نمائیم.

معرفی انیمیشن رشته ها

انیمیشن رشته ها تازه ترین ساخته خانم ترول کاو است که به گفته منتقدان با محوریت خانواده و رابطه مادر و فرزندی ساخته شده است. با این حال از جنبه ای دیگر هم می‌توانیم به این انیمیشن نگاه کنیم: دلبستگی به خود.
انیمیشن رشته ها با این صحنه شروع می‌شود که افرادی در تلاش هستند که به رشته نخ‌هایی چنگ بزنند، کاری که در نگاه اول ممکن است عبث و بی‌هوده به نظر بیاید،  و احتمال دارد بیننده را با این چالش مواجه می‌کند که به تماشا ادامه دهد یا نه؟ اما اگر تماشاچی کمی کنجکاو باشد و از ترکیب رنگ‌ها و تصاویر جذاب و همچنین موسیقی متن زیبایی که ساخته همسر ترول کاو است لذت ببرد، چند ثانیه بعد وارد دنیایی می‌شود که دیگر به راحتی نمی‌تواند از آن خارج شود.
قبل از آنکه بیشتر از انیمیشن رشته ها صحبت کنیم، بهتر است به تماشای آن بنشینم، بعد از آن دو برداشت متفاوت منتقدان از این انیمیشن را معرفی خواهیم کرد:
[dideo url=”https://m.dideo.ir/yGQQ”]
 

رویکرد اول: انیمیشن رشته ها با محوریت خانواده و روابط والد فرزندی

در طول داستان والد حمایتگر مثبتى را مشاهده می‌کنیم که تلاش دارد با کمک قدرت عاطفی و توجه بی دریغ به فرزندش توان مشاهده‌گرى، اندیشه‌ورزى و نظرورزى را در او پرورش دهد. چنین والدینی پس از آنکه بذر عشق و اعتمادبه‌نفس را در دل کودکانشان می‌کارند، تلاش می‌کنند با مراقبت همه جانبه و عشق بدون چشم داشت، فرزندانشان را برای رویارویی با خوشی‌ها و رنج‌های زندگی آماده کنند.
انیمیشن Threads روایتى‌ست از “والد مهربان و تغذیه‌کننده مثبت” که در تقابل با کودکِ ناتوان او را حمایت مى‌کند و در راهِ رشد فیزیکى و روانى‌اش همراه و همبازى‌اش مى‌شود و در نهایت ، استقلال و عدم وابستگى، موهبتى‌ست که به کودک هدیه مى‌دهد. “رشته‌ها” داستانى‌ست در ستایش زندگى و پذیرش مسئولیت آن و قبول سرنوشتى که به تداوم آن مى‌انجامد.
انیمیشن رشته ها
اما زندگی همیشه این شانس را در اختیار همه افراد نمی‌گذارد که در کنار والدین حمایت‌گر و تغذیه کننده رشد یابند، در چنین شرایطی فرد اگر از روحیۀ پرسشگر و جویا برخوردار باشد، و همچنین علاقمند به خودشناسی باشد، با احتمال خیلی زیاد در مواجهه با چالش‌های زندگی، بخصوص زمانی که کمبودهای کودکی‌اش مانع رشد و حرکتش می‌شوند، احتمالا با این “ای کاش” مواجه میشود که:
کاش والدینی داشت که مسئولیت‌پذیرتر بودند و مراقبت و رسیدگی بیشتری از او می‌کردند، و پرسشی که مطرح می‌شود این است: حالا که این نعمت از او دریغ شده است چه باید بکند؟

رویکرد دوم: انیمیشن رشته ها و مساله دلبستگی به کودک درون خود

جان بالبی روانشناس و روانکاوی انگلیسی است که بعد از جنگ جهانی دوم به پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی، مامور شده بود تا وضعیت روانی کودکان بی‌خانمان و آواره‌ی پس از جنگ را بررسی کند. بالبی ساعت‌های زیادی را به همراه تیم مطالعاتی‌اش در کنار کودکان و مراقبان آنها گذراند و در نهایت نظریه دلبستگی به خود را ارائه داد.
پژوهشگران و روانشناسان متعددی امروزه با مراجعانی مواجه می‌شوند که سرگردان از نداشتن امنیت روانی و احساس تعلق به خود به اتاق‌های مشاوره پناه می‌برند. روانشناسانی که از روش جان بالبی در کارشان کمک می‌گیرند به مراجعانشان آموزش می‌دهند چطور والد خود بشوند!
در طول جلسات درمان، فرد در نقش والد حمایت‌گر تغذیه کنندۀ کودک درون خود ظاهر می‌شود. تمرینی سخت و طولانی مدت، برای ترمیم امنیت روانی کودکی که در گذشته مورد غفلت والدینش قرار گرفته است.
پس می‌توان از این منظر هم به این انیمیشن نگاه کرد که در دنیایی که برخی از والدین حمایت‌گر واقعی و مثبت نیستند و فرد باید با کودک درون خود ارتباط عمیقی برقرار کند تا به آرامش درونی، احساس تعلق و در نهایت رهایی‌ از بند ناامنی عاطفی برسد.

آشنایی بیشتر با ترول کاو و ساخته‌هایش

سرگرمی دوران کودکی خانم ترول کاو طراحی بوده و همین امر باعث شده به انیمیشن سازی علاقمند شود، او در رشته انیمیشن دانشگاه مونترال تحصیل کرده و چندین جایزه کداک و اسکار دریافت کرده است.
نخستین فیلم حرفه ای ترول کاو، کاری‌ست با نام My Grandmother Ironed the King’s Shirts که جوایز بیشماری را از آن خود کرد و نامزد جایزه اسکار گشت. اما انیمیشنی که جایزه اسکار را از آن خود کرد شاعر دانمارکی/ The Danish Poet نام دارد، انیمیشن کوتاهی درباره تصادف های غریب زندگی است که جایزه اسکار سال ۲۰۰۷ را از آن خود کرد.

انیمیشن شاعر دانمارکی

[dideo url=”https://m.dideo.ir/lWKL”]
 

مادربزرگم لباس پادشاه را اتو می‌کشید

این انیمیشن در واقع تعبیری شخصی از تاریخ نروژ است، با حضور مادربزرگی که در دوران جنگ جهانی دوم شغلش را که اتو­ کردن لباس پادشاه بوده، از دست می‎­دهد. این انیمیشن را هم می‌توانید همین‌جا تماشا کنید:
[dideo url=”https://m.dideo.ir/LLj6″]
 

زندگی با پدر و مادر معمار مدرن

یکی دیگر از جذاب‌ترین کارهای ترول، انمیشین کوتاه “زندگی با پدر و مادر معمار مدرن” است انیمیشنی زیبا، کمدی و خلاقانه. این محصول کانادایی-نروژی در بخش انیمیشن های کوتاه به همراه 4 رقیب دیگر به رقابت نهایی رسید و موفق به دریافت جایزه اسکار 2015 شد. این فیلم زیبا به چالش های یک دختر هفت ساله پرداخته که در کنار والدین معمار خود زندگی نامتعارفی را تجربه می کند. بخش‌هایی از این انیمیشن را در ویدئوی زیر می‌توانید تماشا کنید:
[dideo url=”https://m.dideo.ir/bRnB”]
 
امیدواریم از تماشای این انیمیشن‌ها لذت ببرید، نظر شما در مورد رویکردهای متفاوتی که به انیمیشن رشته ها وجود دارد چیست؟ با رویکرد اول موافقید یا دوم؟ رویکرد دیگری به نظرتان می‌رسد؟ لطفا نظرات‌تان با ما در میان بگذارید 🙂
 
منابع
صفحه ویکی پدیا ترویل کاو
معرفی ترویل کاو از زبان خودش

امیدواریم از تماشای ویدئوهای یوتیوب بدون نیاز به فیلترشکن در سایت دیدئو لذت ببرید، در صورت مواجهه با هرگونه پرسش و داشتن هرگونه پیشنهادی در جهت ارتقاء کیفیت دیدئو، لطفا از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

ایمیل دیدئو  دیدئو اینستاگرام

Related Post